Balandžio mėnesį sostinėje buvo vykdomas viešojo transporto priemonių dezinfekavimas. Nors tai turėtų būti įprasta procedūra, bet gali pasirodyti, jog cheminis autobusų ir troleibusų valymas yra atliekamas per retai. Įdomu tai, kad net gydytojams-epidemiologams sunku paaiškinti, ar iš viso būtina dezinfekuoti viešąjį transportą. Ar orams besikeičiant keleiviai turi nerimauti dėl savo sveikatos važiuodami į darbą?

VVT: „Mums yra aktualus švaros klausimas“

UAB „Vilniaus viešasis transportas“ komunikacijos vadovė Rasa Norkienė teigia, kad sostinėje autobusais ir troleibusais kasdien pervežama daugiau kaip pusė milijono keleivių. Nieko keisto, kad švaros klausimas ir jos užtikrinimas salone visą dieną, kol transporto priemonė važinėja mieste, yra labai aktualus.

VVT atstovė tikina, kad autobusų ir troleibusų salonai įprastai valomi ir plaunami kiekvieną naktį specialiu šampūnu, po jo papildomai dezinfekuojami paviršiai, turėklai, sėdynių rankenos. R. Norkienė įsitikinusi, kad ryte į miestą priemonės išvažiuoja švarios, tačiau vis dar sprendžiama problema, kaip švarą išlaikyti visos dienos metu, taip pat kiek dažnai reikėtų pakartotinai dezinfekuoti saloną, pavyzdžiui, gripo sezono metu. „Pasitelkę į pagalbą specialistus testuosime skirtingų dezinfekavimo priemonių poveikį“, – apie planus kalba VVT specialistė. Ji atskleidė, kad šiuo metu įmonė naudoja vokiečių gamintojo „Kiehl“ priemonę. VVT taip pat planuoja gripo, rudeninių virusų sezono metu aprūpinti vairuotojus specialiais preparatais, kad jie atvykę į maršruto galinę stotelę galėtų papildomai greitai pravalyti saloną.

O kaip Kaune?

UAB „Kauno autobusai“ technikos direktorius Remigijus Locaitis pasakoja, kad įmonė pastaruoju metu ėmėsi kardinalių pertvarkymų transporto priemonių švarinimo srityje: įsteigta nauja plovyklos meistro pareigybė, kuriai pavesta organizuoti ir kontroliuoti abiejų parkų (troleibusų ir autobusų) transporto priemonių ir gamybinių patalpų valymo darbus, sukurta transporto priemonių ir patalpų valymo grupė, įrengta nauja ir kokybiška automatinė transporto priemonių plovykla, kiek anksčiau įsigyti galingi siurbliai siurbimui ir giluminiam valymui.

Šiuo metu bendrovei priklausančių transporto priemonių švarą užtikrina 17 švaros darbuotojų. „Transporto priemonės yra valomos kasdien, tais atvejais, jei transporto priemonė yra priteršiama darbo metu, ji grįžta į parką, kur jai atliekami valymo darbai pagal poreikį“, – aiškina technikos direktorius. Jis prideda, kad pagal sudarytą planą kartą per mėnesį specialiais cheminiais valikliais yra atliekamas giluminis transporto priemonių valymas.Maža to, bendrovė, esant poreikiui (pvz., paskelbus epidemiją), planuoja rengti ir vienkartines akcijas, kurių metu transporto priemonės būtų valomos naudojant specialias priemones.

NVSC: „Dezinfekcija būtina tik išskirtinėmis sąlygomis“

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos (NVSC) Užkrečiamųjų ligų valdymo skyriaus vyriausiosios specialistės Ginretos Valinčiūtės teigimu, dezinfekcija viešajame transporte nėra būtina, ji reikalinga tik esant tam tikrų užkrečiamųjų ligų atvejams. Teisės aktuose taip pat nėra reglamentuotas ir dezinfekcijos atlikimo viešajame transporte periodiškumas. NVSC specialistai rekomenduoja atlikti nuolatinį valymą viešajame transporte tik įprastinėmis valymo priemonėmis.

G. Valinčiūtės teigimu, dezinfekciją gali atlikti licencijuoti šiai veiklai asmenys (t.y. viešojo transporto vairuotojai to daryti negali, nes neturi kvalifikacijos ir nėra paruošti pagal instrukcijas). Specialistė atkreipia dėmesį, kad dezinfekcijos kokybė priklauso nuo dezinfekcijai naudojamų produktų, atitikimo instrukcijoms ir pan. „Todėl pakomentuoti, ar viešajame transporte atlikti veiksmai yra efektyvūs, negalima, nes tam nepakanka apie dezinfekcijos atlikimą turimų duomenų“, – mano NVSC darbuotoja.

Didžiausiomis grėsmėmis centras įvardija tai, kad vasaros metu padaugėja ūminių žarnyno infekcinių ligų atvejų, dažniausiai plintančių per aplinką. Viešajame transporte, kaip ir kitose masinio susibūrimo vietose, kyla rizika užsikrėsti ir kitomis užkrečiamosiomis ligomis, pavyzdžiui, ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis. Siekiant neužsikrėsti infekcija, NVSC specialistai rekomenduoja nuolat laikytis asmens higienos rekomendacijų – dažnai plautis rankas (plaunant rankas su muilu, nuo jų pašalinama beveik 95 proc. žmogui patogeninių mikroorganizmų. Būtina plauti rankas po važiavimo visuomeniniu transportu, kiekvieną kartą prieš valgį ir maisto gaminimą ir kt.); profilaktiškai tikrintis savo sveikatą, skiepytis nuo užkrečiamųjų ligų. Higieninės aplinkos sąlygos taip pat turi didelę reikšmę – esant geroms sąlygoms užkertamas kelias ligų plitimui. Todėl viešojo transporto priemones ir rekomenduojama nuolat valyti įprastinėmis valymo priemonėmis.

ULAC: „Dezinfekcijos darbai nebuvo veiksmingi“

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro (ULAC) Epidemiologinės priežiūros skyriaus specialistas Jonas Antanavičius mano, jog vykdyti viešojo transporto dezinfekciją naudojant chemines medžiagas iš viso nėra tikslinga. „Cheminės medžiagos nebus veiksmingos, jeigu aplinkos paviršiai yra nešvarūs“, – tvirtina specialistas. Maža to, jo nuomone, balandžio mėnesį atlikti dezinfekcijos darbai nebuvo veiksmingi. „Aplinkos tyrimai viešuose vietose neatliekami, pasėliai neimami, todėl sužinoti, kokių ligų sukėlėjų lieka aplinkoje, kur vyksta dideli žmonių susibūrimai, taip pat sudėtinga“, – vertina J. Antanavičius.

Nepaisant to, specialistas guodžia, kad vasaros metu keleivių ypatingos grėsmės nelaukia. ULAC eksperto teigimu, svarbiausia, kad vairuotojai ir keleiviai būtų dėmesingi, kad dėl neatsargumo neįvyktų traumų.

Siekiant neužsikrėsti, ULAC pateikia tokias instrukcijas: transporto priemonės po pamainos (surinkus šiukšles) turėtų būti valomos drėgnu būdu šiltu muiluotu vandeniu ar/ir buitinėmis valymo priemonėmis. Kietus atlošus, sėdynės patartina valyti drėgna šluoste, sudrėkinta muilo, geriamosios ar kalcinuotos sodos (20 gr. 1 litrui vandens) tirpalu. Tinka specialios buitinės dezinfekuojančios valymo priemonės. Siekiant išvengti užkrečiamųjų ligų plitimo keleiviai kosėdami, čiaudėdami turėtų užsidengti burną nosine ar servetėle (jų nesant bent su ranka). Keleiviai važiavę viešuoju transportu turi kruopščiai plauti rankas su muilu (minimalus rankų plovimo laikas – 20 sekundžių) arba naudoti dezinfekantus.

Straipsnio autorė:  Evelina Knutovič

Įvertink šį straipsnį

Suteikiame jums galimybę įvertinti mūsų turinį. Spustelėkite ant žvaigždės, kad įvertintumėte!

0 skaitytojai (-ų) įvertino

Iki šiol nėra įvertinimų! Būkite pirmas, įvertinęs šį įrašą.

Rekomenduojami VIDEO

Susiję straipsniai

Reklama

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist