Pradžia Vilniaus istorija Neatrastas Vilnius (Ne)atrastas Vilnius: Panerių geležinkelio tunelis

(Ne)atrastas Vilnius: Panerių geležinkelio tunelis

4 minutė(s) skaitymo
0
paneriu tunelis
paneriu tunelis
paneriu tunelis

Žvelgiant iš šiandienos perspektyvos, Panerių geležinkelio tunelis gali neatrodyti kaip didelio dėmesio ar išskirtinumo vertas objektas, tačiau atsižvelgiant į faktą, kad jis buvo statomas prieš pusantro šimto metų, verčia geriau susimąstyti kaip tokia technologiniu požiūriu sudėtinga struktūra buvo pastatyta. Nors pagrįstai šį objektą galima priskirti prie Lietuvos technologinio paveldo paminklų, literatūriniu (istoriografiniu) požiūriu, jo istorijai nušviesti veikalų vis dar stokojama. Gana išsamiai ir visapusiškai Panerių geležinkelio tunelio istoriją bei paskirties kaitą savo straipsnyje aprašo istorikas Manvydas Vitkūnas. Įdomių faktų taip pat galima rasti internetinėje erdvėj publikuojamuose pavieniuose mėgėjiškuose straipsniuose.

Panerių geležinkelio tunelio ilgis 427 m, aukštis – 6,4 m., plotis – 8 m.

Tunelio istorija nėra atsiejama nuo Rusijos imperijos geležinkelių tiesimo ir industrializacijos procesų. 1857 metų sausio 26 dieną Rusijos caras Aleksandras II pasirašė įsakymą dėl geležinkelio Sankt Peterburgas – Vilnius – Varšuva šakos tiesimo, su atšaka per Kauną, į Kaliningradą. Sankt Peterburgas – Varšuva geležinkelio šaka buvo padalinta į tris dalis. Kiekvieną jų projektavo ir savarankiškai tiesė skirtingos statytojų komandos. Lietuvoje šis geležinkelis buvo pradėtas tiesti 1858 metais, pabaigtas 1862 m. Tuo laikotarpiu šalyje buvo iškasti Kauno ir Panerių tuneliai, pastatyti tiltai per Nemuną, Nerį, Vilnelę, Merkį ir sukurta kita svarbi geležinkelio infrastruktūra. Tokio masto statyba buvo unikali ne tik Lietuvoje, bet ir Rusijos imperijoje, todėl visi specialistai buvo pakviesti iš Prancūzijos ir Vokietijos. Panerių tunelio statyba prasidėjo 1859 metų sausio 1 d, šoninės tunelio sienos ir skliautai buvo pabaigti po trijų metų – 1861 metų rugsėjį.

Paskutinę, simbolinę plytą, per tunelio atidarymo iškilmes, 1861 metų spalio 3 dieną, į sieną įmūrijo pats Rusijos imperatorius. Tunelio naudojimo reikšmė ypač išaugo Antrojo pasaulinio karo metais. Vokiečių kariuomenė sustiprintai saugojo tunelį, tačiau frontui traukiantis, buvo planuojama tunelį, kaip ir kitą infrastruktūrą, susprogdinti. Didelio Raudonosios armijos puolimo metu Panerių tunelis nebuvo susprogdintas, nes tunelyje stovėjęs sprogmenų prikrautas ešelonas buvo netikėtai užgrobtas. Traukiniai tuneliu važiavo ir po karo, tačiau ilgainiui plytų skliautai ėmė smarkiai irti, grėsė griūti. 1960 m, po beveik šimtą metų trukusios eksploatacijos, tunelis buvo uždarytas. Nauji bėgiai buvo nutiesti aplenkiant kalvą, prieš tai dalį jos nukasus.

Informaciją parengė: Vilius Šadauskas,VilniusGO.lt

Mobilioji aplikacija „VilniusGO“ supažindina su 300 kultūrinių, istorinių ir gamtinių Vilniaus miesto objektų. Programėlė apsiriboja ne tik gerai žinomais objektais, bet populiarina ir kitus ne mažiau svarbius, tačiau  mažiau žinomus objektus, esančius toliau nuo miesto centro. Mobiliąją programėlę „VilniusGO“  gali atsisiųsti iš Google Play ir iTunes.

Rodyti daugiau susijusių straipsnių
Rodyti daugiau  VilniusGo.lt
Rodyti daugiau Neatrastas Vilnius

Karščiausios naujienos

„Lietuvos geležinkeliai“ už 22 mln. eurų įdarbins dirbtinį intelektą (1)

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ savo technologijų valdymą ketina sujungti į bendrą sistemą, kuri būtų patikėta dirbtiniam intelektui. Investicijos į šį projektą gali siekti iki 22 mln. eurų, o jo įgyvendinimas užtruks iki 2022 metų. Susisiekimo ministerija pranešė, kad projekto finansinis efektas sieks beveik 7 mln. eurų per metus ir leis jam atsipirkti per trejus metus. „Sumanių transporto sistemų, sukurtų naudojant pažangias informacines ir ryšių technologijas, taikymas …

Trys kryžiai

Trys kryžiai vėl tapo akinamai baltais

Vienas sostinės simbolių, ant Trijų kryžių kalno esantis 12 metrų aukščio tautinės tapatybės ir pasipriešinimo okupacijai simbolis vos per 4 savaites tapo vėl akinamai baltu. Dar 1916 metais pastatyti, sovietmečiu nugriauti ir beveik prieš 30 metų atstatyti Trys kryžiai buvo perdažyti keletą kartų. „Paskutinį kartą Trijų kryžių paminklas buvo atnaujintas prieš beveik 5 metus, tačiau besikeičiančios oro sąlygos jau buvo …

Atnaujinama dar viena Geležinio Vilko gatvės dalis (1)

Vilniuje pradėta remontuoti vienos ilgiausių ir judriausių – Geležinio Vilko gatvės – atkarpa nuo Noragiškių iki Ateities gatvės. Iki vasaros pabaigos šioje atkarpoje bus paklota 1,3 kilometro naujos asfaltbetonio dangos, pakeisti kelio bortai, atnaujintas ženklinimas. Geležinio Vilko gatvės remontui sostinės savivaldybė skyrė apie 150 tūkst. eurų. Dar šiemet planuojama sutvarkyti ir kitą Geležinio Vilko gatvės dalį – nuo Ateities iki …

Kinų turistai

Užsieniečiai pernai Lietuvoje išleido 6,8 proc. daugiau – 1,2 mlrd. eurų

Užsienio turistai ir kiti užsienio keliautojai Lietuvoje pernai išleido 1,169 mlrd. eurų – 6,8 proc. daugiau nei 2016 metais, kai šios išlaidos buvo 1,095 mlrd. eurų. Užsienio keliautojų su nakvyne išlaidos Lietuvoje pernai padidėjo 8,1 proc. iki 871,5 mln. eurų, vienadienių užsienio turistų išlaidos – 2,9 proc. iki 297,1 mln. eurų, pranešė Statistikos departamentas. Pernai užsieniečių kelionių su nakvyne skaičius padidėjo 9,9 proc. iki 2,523 milijono. Užsienio …

Trafi

Mobiliojoje programėlėje „Trafi“ jau galima apmokėti viešojo transporto bilietus banko kortele

Nuo šiol Vilniaus viešojo transporto bilietus galima pirkti banko kortele. Pamirškite apie prisijungimo kodus ir generatorius. Įvedus savo kortelės duomenis kartą, mobiliuosius bilietus galėsite pirkti vos vienu paspaudimu. Trafi skiltyje „Mano bilietai“ spauskite mygtuką „Pirkti bilietą“, pasirinkite nuolaidos ir bilieto tipą bei prijunkite savo mokėjimo kortelę. Tą patį galėsite padaryti ir skiltyje Nustatymai – Mano profilis – Mokėjimo būdai. Nerandate …